Klagomålsrutiner

Klagomålsrutiner
Jollens förskola i Daghemmet Piraten ek. för. regi ser synpunkter och klagomål som en hjälp att förbättra och utveckla verksamheten. Vårt mål är att ta hand om synpunkter och klagomål så snabbt som möjligt och att rätta till fel som kan ha uppstått.
Att lämna klagomål finns reglerat i skollagen 4 kap 7-8 §§ skollagen (2010:800). På Jollen sker det genom att vårdnadshavare, barn och andra intressenter ges möjlighet att lämna klagomål på verksamheten.
Vårt mål är att du ska känna förtroende för all personal inom förskolan där den dagliga dialogen kring ditt barn ska ske, så att vistelsen ska fungera på ett bra sätt, genom en öppen och rak kommunikation mellan dig och pedagogerna som arbetar i verksamheten.
Då det gäller synpunkter, förfrågningar eller klagomål som rör verksamheten är det i första hand till pedagogerna i verksamheten, som du skall vända dig till. Du har även möjlighet att informera eller vända dig till rektorn oavsett vad det handlar om.
Klagomål som lämnas vidarebefordras till rektor och till styrelsen för Daghemmet Piraten ek. för. Anonyma klagomål beaktas inte i något fall.
Utredning görs av personalen el. styrelsen tillsammans med rektor. Anmälaren ska efter utredning delges svar senast en vecka efter närmsta styrelsemöte. Alla klagomål sparas och dokumenteras på förskolan i pärm för det "Systematiska kvalitetsarbetet". Förskolan vidtar lämpliga åtgärder om det visar sig att det finns brister i verksamheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar