Verksamheten

Vår verksamhet

Vår styrka ligger i att ha små barngrupper för att kunna följa varje barns utveckling och lärande, lyssna på och ta vara på tidigare kunskaper, undervisa och utveckla varje barn utifrån egen takt och eget behov.


Vi använder oss av ett tematiskt arbetssätt vilket betyder att vi har en röd tråd i vårt arbete vilket gör det tydligt och enkelt att följa med i arbetet inom det aktuella temat. Visst hamnar vi på sidospår när barnen kommer med sina fantastiska idéer, vilket är precis det vi vill, då tar vi vara på det och styr sedan tillbaka till temat igen. 

Läroplanen (Lpfö 18) är grunden för vår planering, där står de mål vi ska arbeta med och de uppdrag vi har som pedagoger:

”Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar”.


Undervisning är också ett begrepp vi använder redan i förskolan, men till skillnad från skolan så sker vår undervisning i leken. Vi är hela tiden närvarande, nyfikna och lyhörda på vad barnen leker, säger och gör för att kunna ta vara på och utmana lärorika stunder i barnens lek.

”Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden” 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar